Manolis Baboussis (b.1950, Athens) studied Architecture at the University of Florence in 1968-1975 under the mentorship of A. Natalini, a founding member of the Superstudio Collective. In 1976, he participated in the restoration programme of UNESCO’s International Center for the Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property (ICCROM) in Rome. His work as an architect includes projects for the Organisation of School Buildings S.A. (OSK). Since 1973, his work encompasses photography, both in printed form and video projections, drawing, and installation. In 2003, the National Museum of Contemporary Art of Greece (EMST) hosted his first photography exhibition with the retrospective Manolis Baboussis 1973-2003. Baboussis’s work critically engages environmental catastrophe, longstanding trauma and attendant melancholy, a global and virtual economy, organisations and institutions, including that of art. Through the photographic images, drawings, poetry and his installations, he comments on social politics, the status of the visual arts, and their jargons, and proposing a new utopian dailiness as an alternative. In 1999, he founded the department of Photographic Studies at the Athens School of Fine Arts (ASFA), while teaching courses in its graduate pro- gram of Digital Arts and the roots and paths of Photography in Contemporary Art. In 2011, as Vice Rector and architect, he researched, designed, organised, and oversaw the conversion of the ASFA parking lot into a garden. In 2013, he resigned from tenured professor of ASFA. Between 1994 and 2017, he was a constant companion and close friend and collaborator of Jannis Kounellis, to whose work he contributed insights based on his personal visual interpretations. The work of Baboussis has been exhibited in many solo and group shows
such as From now on, MOMus, Thessaloniki, 2024, Metapolitefsi , Athens Epidaurus festival 2024, , The Butterfly Effect, Mouzakis – Butterfly textile factory, Athens, Greece, 2023; the solo exhibition at the Nikos Kessanlis Venue, ASFA, Athens, 2022; Benaki Museum, 2011; (CAMeC), La Spezia 2006; MMST, Thessaloniki, 2003; Centre for Contemporary Art Ileanna Tounta Athens, 1999 – 2019; Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea, Rome, 2018; EMST Collection, Documenta14, Fridericianum, Kassel, 2017. His work is included in many important public and personal collections. Many of his monographs, notebooks, and poetry collections have been published. Publishers include: Exantas, Bastas, Ples- sas, Futura, Smilis, the National Museum of Contemporary Art, the Benaki Museum, Camec, Ileana Tounta Contemporary Art Center, etc. He lives and works in Athens.
Centro Arte Moderna e Contemporanea, La Spezia
O Μανώλης Μπαμπούσης (γεν.1950, Αθήνα) σπούδασε αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο Φλωρεντίας (1968 – 1975) με καθηγητή τον Α. Νatalini, ιδρυτικό μέλος του Superstudio, και συμμετείχε στο πρόγραμμα αναστηλώσεων του Διεθνούς Κέντρου Συντήρησης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco, (I.C.C.RΟΜ) στη Ρώμη. Ως αρχιτέκτονας έχει εργασθεί στον ΟΣΚ (Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων). Από το 1973 χρησιμοποιεί στο έργο του εκτυπώσεις και βίντεο, προβολές φωτογραφιών, σχέδια και εγκαταστάσεις. Το 2003, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Ε.Μ.Σ.Τ) πραγματοποίησε την πρώτη έκθεση σύγχρονης φωτογραφίας με την αναδρομική έκθεση: Μανώλης Μπαμπούσης 1973-2003. Τα έργα του προσεγγίζουν κριτικά την καταστροφή του περιβάλλοντος, την κατάθλιψη των διαρκών τραυματισμών, την παγκοσμιοποιημένη άυλη οικονομία, τους θεσμούς ακόμα και της τέχνης. Με τη φωτογραφική εικόνα, τα σχέδια, τα ποιήματά και τις εγκαταστάσεις του, σχολιάζει την κοινωνική, πολιτική και την καλλιτεχνική πραγματικότητα, προτείνοντας συχνά την ουτοπία ως καθημερινή πραγματικότητα. Το 1999, θεμελίωσε το Φωτογραφικό Εργαστήριο της ΑΣΚΤ ενώ δίδαξε και στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών, Ψηφιακές Μορφές Τέχνης τις Διαδρομές της Φωτογραφίας στη Σύγχρονη Τέχνη. Το 2011, ως αντιπρύτανης και αρχιτέκτονας, μελέτησε, σχεδίασε, οργάνωσε και επέβλεψε τη μετατροπή του πάρκινγκ της ΑΣΚΤ σε κήπο. Το 2013, παραιτήθηκε από τη θέση του τακτικού καθηγητή της ΑΣΚΤ. Από το 1994 – 2017, ήταν σταθερά́ δίπλα στον Γιάννη Κουνέλλη, στενό φίλο και συνεργάτη του, συμβάλλοντας με την προσωπική́ του ματιά στην ερμηνεία του έργου του. Το έργο του Μανώλη Μπαμπούση έχει παρουσιαστεί σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε μουσεία και χώρους τεχνης, όπως: Από εδώ πέρα, ΜOMus , Θεσσαλονική ,2024 Μεταπολίτευση, Φεστιβαλ Αθηνών / Επιδαυρου, 2024 To Φαινόμενο της Πεταλούδας, εργοστάσιο Μουζάκης – Πεταλούδα, Αθήνα, 2023 , Αίθουσα Νίκος Κεσσανλής, ΑΣΚΤ, Αθήνα, 2022· Μουσείο Μπενάκη, 2011· (CAMeC), La Spezia 2006· ΜΜΣΤ, Θεσσαλονίκη, 2003· Kέντρο Σύγχρονης τέχνης Ιλεάννα Τούντα Αθήνα, 1999 – 2019· Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea, Ρώμη, 2018· Η συλλογή του ΕΜΣΤ, Documenta14, Fridericianum, Κάσελ, 2017. Έργα του ανήκουν σε σημαντικές δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Πλήθος μονογραφιών, λευκωμάτων και ποιητικών συλλογών του έχουν εκδοθεί από εκδότες και χώρους τέχνης όπως: Εξάντας, Μπάστας, Πλέσσας, Futura, Σμίλη, Ε.Μ.Σ.Τ., Μουσείο Μπενάκη, Camec, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα κ.ά. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Museum of Photography, Yeni Tzami, Thessaloniki